ספרות עם משמעות

22 יונ 20202 דקות

קריאה מערבת והשפעתה על הפעילות המוחית/ ד"ר נינה דר

פעילות מוחית בילדים צעירים בזמן קריאת סיפור עם ובלי מעורבות ההורה

במאמר הקודם סיפרתי לכם שקריאת סיפור בסביבה ביתית, כלומר, עם ההורה בבית, מומלצת על ידי האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים כבר מגיל לידה ושמחקרים התנהגותיים המשתמשים בשאלונים ובתצפיות הראו כי קריאה משותפת של הורה עם ילדו משפרת את תהליך רכישת השפה ואת לימוד הכתיבה בהמשך.

כמו כן, תיארתי מחקר בו נמצא שאצל ילדים שקוראים יותר עם הוריהם בבית, ישנה פעילות מוחית מוגברת באזורים מיוחדים בזמן קריאת סיפור בהמשך. אזורים אלה נמצאו כחשובים להבנת הנשמע ופירושו, רכישת שפה, כתיבה ודמיון.

אך נשאלת השאלה, האם כל קריאה מובילה לתוצאות הללו? או אם נחדד את השאלה:

מה הוא המרכיב בקריאת סיפור שמשפר את רכישת השפה, הבנת הנשמע ואת פירושו ותורם לפיתוח דמיון?

האם אלו המילים החדשות אותן רואה הילד בעת קריאת סיפור? האם חשוב יותר שהוא רואה את האותיות או שהוא שומע את המילים? האם זה התוכן של הסיפור? האם זה זמן האיכות עם ההורה? האם זה השיחה שיכולה להתפתח עם ההורה בעקבות הסיפור? או אולי גורמים רבים נוספים שניתן לחשוב עליהם...?

מחקר שהתפרסם בשנת 2009 בדק בדיוק את זה.

מטרת המחקר הייתה לבדוק שינויים בפעילות מוחית בילדים בזמן קריאת סיפור המכיל תמונות, עם אמא שלהם. במחקר השתתפו 15 ילדים, 8 בנות ו7 בנים, כולם סביב גיל שנתיים ובמהלכו הם לקחו חלק בשתי משימות: בראשונה הם ישבו בחיק אימם והיא הקריאה להם סיפור עם תמונות, בשנייה הם צפו בסיפור עם תמונות בסרטון וידאו. במהלך המשימות נבדקה הפעילות המוחית של הילדים ונרשמו הפעילויות של האם והילד במהלך הקריאה, למשל: פיתוח שיחה, החזרת תשומת לב הילד לסיפור, הסברים והערות.

החוקרים מצאו התקשורת של האימהות עם ילדיהם במהלך הקראת הסיפור הייתה קשורה בקשר ישיר לעליה בפעילות מוחית באזורי המוח הקדמיים אשר ידועים כמעורבים בתהליכים קוגניטיביים, זיכרון, קשב וכישורי שפה.

יתרה מכך, העלייה הזו בפעילות המוחית הייתה משמעותית הרבה יותר במהלך המשימה של הקריאה המשותפת עם האם, לעומת צפיה פסיבית בסרטון של הסיפור.

המסקנה של החוקרים הייתה שדווקא התקשורת בין האם לילדה בזמן קריאת סיפור, בצורה של פיתוח שיחה, החזרת תשומת לב הילד לסיפור, הסברים והערות, היא שמשמעותית לפעילות המוחית של אזורים הקשורים להתפתחות שפה, זיכרון וקשב ובכך תורמת להתפתחות הקוגניטיבית המתרחשת בעקבות קריאת סיפור משותפת.

ד"ר נינה דר,

רופאה וחוקרת מוח

מקור:

Ohgi et al; Frontal brain activation in young children during picture book reading with their mothers. Acta Pediatrica. 2009;

    1790
    4