חיפוש

איזו משמעות לאמץ? ספרי ילדים קלאסיים וספרי ילדים חדשים

עודכן ב: 7 מאי 2020

איזו משמעות לאמץ, כמה מתי ולמה?/ עפרה שפר ברוש.

לפעמים נדמה שלאחרונה, כל ספר ילדים שנכנס אלינו הביתה רוצה ללמד אותנו משהו, נכון? לכל ספר יש איזו אג'נדה, איזה מסר חינוכי כזה או אחר. אם פעם המסרים היו חבויים יותר (כיפה אדומה לימדה אותנו לא לצעוד ביער לבד, מקס ומוריץ לימדו אותנו לא לעשות תעלולים, דובי לא לא לימד אותנו להגיד כן, האריה שאהב תות לימד אותנו לא להיות בררנים באוכל וכן הלאה...) – היום, ספרים רבים מציבים בריש גלי את המסר החינוכי העומד בלב הסיפור.

כעורכת ספרי ילדים, אני רואה את ההתפתחות המואצת הזאת; כמעט מחצית מהספרים שמגיעים לשולחן העבודה שלי הם ספרים של בעל/ת מקצוע המנסה להעביר מסר לילדים ולהורים – מהתמודדות עם אבל, דרך בררנות באוכל ועד שנת לילה נעימה. גם סדרת הספרים של מיכל דליות לילדים (גילוי נאות- אני כותבת אותה) עוסקת בדיוק בכך: הכנסת כללי התנהגות מיטיבים לכל בית, תוך הסבר מפורט לילד והסבר נפרד להורה. ההתפתחות הזאת נפלאה בעיניי; ילדים, עד גיל 6 בדרך כלל, מאוד אוהבים שמקריאים להם סיפורים. עולם הדמיון והציורים הצבעוניים מגרים אותם מחד, ומאידך – הם מקבלים זמן שקט, רגוע וקרוב פיזית עם מבוגר ו/או מטפל. ואם זה המצב – מדוע לא להשתמש בשיא הקשב שלהם כדי להעביר להם מסרים שיעזרו להם בחיים ובכלל? כמו שאומרים, ווין-ווין סיטואיישן :) הבעיה המרכזית בספרים הללו, היא בתפיסה של ההורים את הכתוב בהם. אלה ספרים שמייצגים דוגמאות, לא את החיים עצ