top of page
חיפוש

טיפול רגשי בילדים וספרים

עודכן: 7 במאי 2020

מה מסתתר מאחורי המילים? פסיכולוגיה של הילד וספרים/ מור בקון


הורים רבים שואלים אותי "איך עוברים בהצלחה צמתים ומשברים בחיי הילדים";

לדוגמא: איך מכינים ילד לגמילה? לעליה לכיתה א'? להולדת אח? לגירושין? לניתוח? איך עוזרים לילד להתמודד עם פחדים או כעסים? הרבה פעמים התשובה לכך היא פשוטה - בעזרת ספר טוב.


כולנו אוהבים סיפור טוב. באולם מלא מבוגרים שהמרצה אומר "אני רוצה לספר לכם סיפור" פתאום מתעורר עניין ואנשים מזדקפים בסקרנות. וילדים? ילדים מאז ומעולם אהבו סיפורים ואגדות. ספרים תורמים מאוד להתפתחות הרגשית של ילדים. מעבר להעשרת אוצר המילים והדמיון, הספרים מלמדים על העולם, מה מצופה מהם, מה החוקים, הכללים והמנהגים.


בהיבט הפסיכולוגי ספרים נותנים מענה לשלושה דברים חשובים ומשמעותיים בהתפתחות הרגשית של ילדים:


1. חזרתיות – מדוע ילדים אוהבים לשמוע שוב ושוב את אותו סיפור? או לשחק שוב ושוב עם אותו משחק? בעולם המבוגרים זה יכול להיראות משעמם והורים מספרים לי כי לעיתים הם מתעקשים עם הילד על סיפור אחר. חשוב להבין שהחזרתיות בריאה לילד, היא מאפשרת לו לשחזר שוב ושוב סיטואציה רגשית שלעיתים קשה לעיכול ובכך לעבד אותה לאט-לאט. בדיוק כמו שבמשחק תפקידים, ילד קטן יכול לשחק שוב ושוב את משחק העזיבה שהוא האב שהולך לעבודה וההורה הוא הילד שנפרד ממנו ובכך מתאמן רגשית על פרידה. בנוסף, החזרתיות מאפשרת שליטה, הילד יודע מה עומד להתרחש וגם אם מפחיד הוא זוכר את הסוף הטוב. מעבר לכך, כל קריאה היא שונה, בכל קריאה הילד מבין יותר טוב את הסיפור, שם לב לפרטים נוספים ויתכן שבכל פעם יזדהה עם דמות אחרת על פי עולמו הפנימי באותה עת. אני הרבה פעמים ממליצה להורים, במיוחד בסיטואציות משבריות, מעוררות רגשית כמו גירושין או אובדן, שהורים מתקשים למצוא את המילים הנכונות להשתמש בחזרתיות הזאת כמו מנטרה. אמצו כמה משפטי מפתח מספר שממשיגים לילד בצורה מותאמת את המשבר וחיזרו עליהם שוב ושוב על פי הצורך.


2. הטרמה - ילדים זקוקים להכנה על מנת להתמודד עם סיטואציות שונות. תחשבו על זה, הם כמעט לא יכולים לשלוט על שום דבר בחייהם: מה יאכלו לארוחת בוקר, האם ילכו לבקר את סבא וסבתא, מה ילמדו בגן או בבית הספר. חוסר שליטה יכול ליצור חרדה, אתה לא יודע מה צפוי להגיע ואין לך שליטה על כך. הטרמה מאוד יכולה לסייע, לארגן ולהרגיע. כמו שבשגרת היום אני ממליצה להורים להכין את הילד "עוד מעט נשב לאכול ארוחת ערב, תחשוב מה אתה עוד רוצה להספיק לעשות לפני כן", כך גם מומלץ במעברים טבעיים או משברים. לקרוא שוב ושוב ספר על גמילה לפני התחלת התהליך שנותן מקום גם לפיספוסים, הרצון להיות קטן וגדול, המאמץ שזה דורש. מספר חודשים לפי העלייה לכיתה א' מומלץ לקרוא על כך ספר. הספר יכול להציע טווח רחב של רגשות אפשריים והילד יכול להזדהות עם מה שיותר מתאים לו. יש ילדים שמזדהים עם החששות בעלייה לכיתה א' ויש כאלו שעם הסקרנות או הציפייה, חלקם מוטרדים מהרכב הכיתה והמורה וחלקם פשוט רוצים לדעת מה מותר ומה אסור.


3. הרחקה - בספר לא הילד הוא שחווה את הסיטואציה אלא הדמות. המרחק הזה מאפשר להתבונן על הסיטואציה, התחושות, הרגשות והמחשבות בצורה שהיא לא מאיימת. לדוגמא, זה לא הילד שממפחד ממפלצות אלא רונה הדמות בסיפור, והמרחק הזה מאפשר לילד להתבונן על הפחד.

לכן ספר הוא כלי טיפולי מדהים. בחדר הטיפולים אני פעמים רבות משלבת סיפורים ולעיתים שאני לא מוצאת ספר מדויק אני כותבת ביחד עם הילד סיפור חדש.


ולסיום, כמו בתחומים רבים אחרים, אני מאמינה שהילד יודע מה נכון לו. שמתאפשר, תנו לו לבחור את הספר לו הוא זקוק כרגע, להתאמן בבחירה, וגם כנראה שמשהו בעולם הפנימי שלו מזמין את הספר הספציפי הזה, סמכו עליהם.



מור בקון, פסיכולוגית חינוכית מומחית,

מטפלת בילדים ונוער.






478 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page