top of page
חיפוש

ספרים של ילדים

עודכן: 7 במאי 2020

בחירת ספרים של ילדים/ שני זלמן מאיוסט

סיפורים וספרים – רבות מדובר על חשיבותם לילדים, אבל איך מחליטים איזה ספר מתאים? בחנויות ובספריות (למי שעדיין פוקדת אותן) יש שפע עצום ומבלבל של ספרים, וקשה לדעת מה כדאי לקחת עבור ילדכן.

נקודת הפתיחה לכל מה שאכתוב - התאמתו של ספר לילד תלויה לא רק בספר, אלא גם בילד, בתחומי העניין שלו ובעוד לא מעט קריטריונים.

בכדי שנצליח להתאים את הספר לילד (ולא להפך!), ישנם מספר קריטריונים שכדאי לחשוב עליהם :

האם מה שכתוב מתאים?

נרצה לוודא כי אורך המשפטים המופיע תואם את רמת יכולתו של הילד, הרמה התחבירית תואמת, המשלב הלשוני, האם היכולות להסקת המסקנות מהטקסט קיימות וכו'

האם הספר מתאים ויזואלית?

נרצה לוודא כי גודל המלל מתאים, האיורים תואמים את רמת הבנתו של הילד, היחס בין הטקסט לבין האיורים מתאים, צבע הטקסט וצבעי האיורים (במיוחד אם ישנה לקות ראיה).

האם הספר מעניין אותי?

כשאנו מקריאים לילדים סיפור שאנו לא מתחברים אליו, הילדים, אשר רגישים למה שאנו משדרים, יאמצו גישה שלילית כלפי הספר גם. לכן, חשוב לבחור בספרים שגם אנו מתחברים אליהם.

מעניין או מציף?

ספרים בעלי עזרים תחושתיים - ישנה חשיבות תחושתית שמכניסה עניין אך יכולה גם להסיט את תשומת ליבו של הילד, או אף להציף אותו.

כמה ספרים לקנות?

אין צורך לתחלופה בקריאת ספרים על בסיס יומיומי. גם קריאה של ספר אחד בתקופה (שמתאימה רק לפי מה שאתם ההורים יודעים ומרגישים מילדכם) – הנה משמעותית. החזרתיות יכולה לתרום. כך ניתן לשאול שאלות המתבססות על ידע קודם כמו: את מי היא תפגוש?, מה היא תעשה?. בנוסף, אפשר להציץ מהר לעמוד הבא ולהחזיר – ולתאר יחד מה תכף יקרה.


בחירת הספר היא חשובה, ומהווה את הצעד הראשון לחוויה ספרותית משמעותית!



שני זלמן מיוסט, קלינאי תקשורת





121 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page