top of page
חיפוש

סיפורי ילדים לקריאה עם סבתא

עודכן: 19 באפר׳ 2021

סבתא, ספרי לי סיפור/ גילה ניר

בפעם האחרונה שנכנסתי לחנות הספרים לקנות ספרים לנכד שלי, מצאתי את עצמי בקופה אחרי כמעט 3 שעות ורק עם 2 ספרים. (למרות שהיה 3 ב 100). שמחתי על שלא התפתיתי לקנות עוד וועוד למרות המבצעים אלא בחרתי בקפידה כל ספר ובידי שלל קצת יותר יקר אבל איכותי.

קראתי כל ספר שהיה מועמד , גם אם הוא הומלץ בחום ע"י המוכרים (כן כן בחנות..בעמידה..קריאה מרפרפת) ובחנתי טוב טוב באיזה מסרים חשוב לי להזין את הנפש של הנכד שלי ובעיקר באיזה לא!

מסביבי מלא הורים, סבים וסבתות ש"ממלאים עגלות" בספרי ילדים שבמבצע, חלקם שואלים את הקטנטנים (שמסתכלים על התמונות) איזה ספר "בא לך"?? ואז קונים וקונים.. (יש מבצע) והבית מתמלא ערימות של ספרים..חלקם לא מתאימים, חלקם לא מעניינים את הילדים (מעל או מתחת ליכולת שלהם להבין) ובעיקר בעיקר... מפספסים את המטרה העיקרית של הקראת סיפורים בגיל הרך.

על החשיבות והתרומה הרבה של סיפורים להתפתחות החינוכית, הנפשית, הקוגנטיבית והמנטאלית, כבר הכבירו במילים וניתן למצוא אינסוף חומרים מעמיקים בנושא. לא בכדי התפתח גם תחום טיפולי אפקטיבי שרתם סיפורי ילדים לטיפול ממשי בבעיות רגשיות– בבליותרפיה.

אבל כאן ננסה להתמקד בדברים הפשוטים והעמוקים שאפשר להרוויח מ"סתם" לקרוא יחד סיפור נכון.

יש כמובן מספר כללי אצבע חשובים ביותר בבחירת הספרים כדי להעניק לילד את החוויה הנכונה והאפקטיבית ביותר שאפשר להפיק מסיפור וכמובן את הערכים הנוספים הנילווים לחווית קריאה משותפת.

איך בוחרים ספר? (גם כשיש מבצעים ).

בקפידה רבה!!! כי "לעולם אין לדעת עד להיכן השפעתו מגעת" כפי שהגה הנרי ברוקס אדאמס בעניין השפעתו של מחנך. נשמע מוגזם? לא בדיוק. גם ספר עושה פעמים רבות את עבודת המחנך ולעיתים ביעילות ורבה יותר. נכון.. לא כל ספר הוא ספר מכונן אבל היכולת של סיפור לעורר חויות רגשיות אצל ילדים הוא לאין שיעור גדול מאלף המילים שמעבירות גם התמונות ולכן יש לשקול באחריות מהו המסר או מה החוויה הרגשית אותם אנחנו באמת רוצים להעביר בסיפור.

האם הספרים הנמכרים ביותר הם באמת התכנים שכרגע (בגיל, בשלב, במצב) אכן מתאימים לילד?

אז מה בודקים:

איורים- האם האיורים נעימים, מרגיעים, מלטפים, אופטימיים? או שמא קודרים, מפחידים ..

נושא- האם הנושא רלוונטי לגיל או לשלב שהילד נמצא בו? (לא חייבים לקנות במידה יותר גדולה שיהיה טוב לשנה הבאה... גם אז יהיה מבצע 4 ב 100).

מסר – הכי הכי חשוב המסר!!! האם המסר רלוונטי לגיל הילד וליכולת הרגשית שלו?

מסרים טרם זמנם, כשהילד עדיין לא מודע לקיומה של סוגיה רגשית כלשהי ( האם הארנבים "מקובלים " ,"לא מקובלים" וכד'),עלולים להעמיס על הילד ולהציף מבחינה רגשית. אז אין סיבה לעורר "ארנבים שעדיין לא נולדו", זמנם יגיע , או שלא. בחרו מסרים אופטימיים, ערכיים, חינוכיים שמתאימים למצב הרגשי של הילד , ליכולת ההכלה שלו ולחוויות המתאימות למרחב חייו.

שפה – בחרו שפה גבוהה אבל קלילה, לא מעיקה. מילים גבוהות מידי יגרמו לילד לאבד עניין במהירות.

בזמן הקריאה, פשטו מילים שהילד לא מכיר, עצרו לרגע את הקריאה והסבירו מילים ,מונחים וסיטואציות ואז חיזרו לטקסט. זה עושה את הסיפור – סיפור.

כשהילד מצליח להבין את המילים ומשמעותן, הוא מצליח להתחבר למסר ולהינות מחווית הקריאה, מה שמוביל לפרמטר החשוב ביותר והמשפיע ביותר על הרצון להמשיך ולקרוא עוד ועוד בעתיד,

חווית הקריאה- חשוב שתהיה לילד חוויה של הנאה צרופה, זהו רגע קסום. נצלו אותו להעמקת הקשר ביניכם, שבו קרוב, חבקו, לטפו את הילד תוך כדי הקראת הסיפור, דברו, צחקו ביחד, העלו זיכרונות (קצרים ,מחוויות דומות לסיטואציה המסופרת שהיו לכם בעבר) עשו מרגע הקראת הסיפור חוויה רגשית נעימה, עוטפת, מעניינת, מרתקת, מפליגה לעולמות דמיוניים קסומים שתמיד מתחשק לחזור אליה.

ואז תשמעו עוד ועוד את הצליל המתוק מתוק זה – סבתא, ספרי לי סיפור.





גילה ניר- מפקחת פדגוגית, יועצת ומגשרת משפחתית.






253 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page