top of page
חיפוש

תקשורת מקרבת עם ילדים באמצעות ספרים

עודכן: 19 באפר׳ 2021

ספרות מקרבת אמא כותבת/ מיטל דותן


ספרים זאת הזדמנות נפלאה! 

הזדמנות נפלאה לתקשורת וחיבור עם הילדים.ות שלנו, הזדמנות לראות אותם ולתת מקום לצרכים והרגשות שלהם דרך הסיפור והשיח עליו. 


איך אני בעצם בוחרת את הספרים האלה ואיך אני מפתחת את השיח המקרב עליהם? 


ישנם ספרים שרחוקים מאוד מהגישה המקרבת וייתכן שאותם אבחר לא להקריא לילדים שלי מתוך הבנה שאלו תכנים שאני לא מעוניינת לחשוף אותם אליהם. 

בחיפושיי אחר ספרים מקרבים אני מחפשת ספרים שהמסר שלהם מוגש לילדים באופן מקרב. לא באופן ביקורתי, שיפוטי או מאשים אלא באופן אמפתי ומכיל שנותן מקום לילד/ה. במקום הזה אני יכולה לשוחח על הדמות ועל מה שקרה לה, איך הרגישה ומה הייתה צריכה, והילד/ה יכולים להתחבר לצרכים והרגשות שלהם דרך הדמות. פעמים רבות תתפתח שיחה על משהו שקרה להם/ן וזה מאפשר לדברים שקרו ומבקשים עיבוד ומקום לעלות לשיח. זה יאפשר שיח מקרב ביני לבין הילד שלי, יחזק את החיבור בינינו, יאפשר לילד שלי לעבד חוויות, להתחבר לעצמו וללמוד להיות קשוב לצרכים והרגשות שלו ושל הסובבים אותו. 


ומה עם ספרים שאנחנו כן אוהבים את המסר והעלילה שלהם אך הם לא לגמרי בגישה המקרבת?


ישנם ספרים נפלאים שיש בהם גם קטעים פחות מקרבים. זאת הזדמנות נפלאה לפתח על כך שיח. חלק מהתקשורת המקרבת הוא לגייס את האמפתיה גם למי שלא מכיר אותה ונוהג על פיה בעצמו. אם מישהו אמר משהו ביקורתי, זאת דרך (אמנם לא מקרבת) לבטא את עצמו. לבטא צורך פנימי שמבקש לקבל מענה. אז נדבר על הדמויות, הצרכים והרגשות שלהן, מה הניע אותן לפעול כפי שפעלו והאם יכול היה להיות פתרון אחר. הרי גם בחיים האמיתיים לא תמיד ניתקל באנשים שיראו אותנו ויתנו לנו מקום ואמפתיה. יש פה הכנה נפלאה למצבים שקורים ויקרו לילדים ולילדות שלנו. 


ספרים זה מקום נפלא לחיבור בינינו לבין הילדים שלנו, מקום נפלא לעזור להם להתחבר לעצמם ולהיות קשובים לצרכים שלהם ושל סביבתם, להעצים אותם, להעלות את ביטחונם העצמי ולהכין אותם לחיים.

והכי חשוב: זה פשוט כיף!!! 


באהבה,

מיטל דותן

בעלת העמוד 'ספרות מקרבת - אמא כותבת'

וקבוצת הפייסבוק 'ספרות מקרבת' - הקבוצה הממליצה על ספרים מקרבים 









לכתבה מעניינת על ספרים משמעותיים במגזין 'אמהות בסטייל' לחצו כאן!

346 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page