top of page
חיפוש

קריאת סיפור משותפת והתפתחות קוגניטיבית/ ד"ר נינה דר




סביבת קריאה ביתית ופעילות מוחית בילדים בגיל הגן בזמן הקשבה לסיפור


קריאה משותפת של הורה עם ילדו מומלצת על ידי מומחים על מנת לקדם את ההתפתחות הקוגניטיבית של הילד. יתרה מכך, האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ממליצה על הקראת סיפורים כבר מגיל לידה.

מחקרים התנהגותיים בתחום הפסיכולוגיה הראו כי קריאה משותפת של הורה עם ילדו משפרת את תהליך רכישת השפה ואת לימוד הכתיבה בהמשך.


עם זאת, במשך שנים רבות, הקשר שבין קריאה בגיל מוקדם לבין התפתחות חשיבה, שפה וכתיבה, נבדק אך ורק על ידי מבחנים התנהגותיים ותצפיתיים והתבסס על שאלונים ועל דיווחי הורים.


מחקר משנת 2015 השתמש לראשונה בטכניקות הדמיה מוחית (MRI) כדי לבדוק את ההשפעה של קריאה משותפת של הורה עם ילדו בסביבה ביתית, על פעילות מוחית ותהליכים ביולוגים המתרחשים במוח בעת הקשבה לסיפור:

ההשערה של החוקרים הייתה שבזמן הקשבה לסיפור, ילדים אשר נחשפו בעברם יותר מאחרים לקריאה עם הוריהם, יראו פעילות מוחית מוגברת באזורים במוח אשר אחראיים על הבנת הנשמע, עיבוד מידע ומציאת פירוש לנשמע.

במחקר המדובר השתתפו 19 ילדים בני 3-5 שנים אשר עברו סריקות MRI בזמן שמבוגר מקריא להם סיפור ילדים. בנוסף, החוקרים אספו מידע לגבי חשיפתם של הילדים לקריאה ולגירויים קוגניטיביים בבית, באמצעות שאלונים וראיונות טלפונים עם ההורים.

תוצאות המחקר הראו שאכן יש קשר חיובי חזק בין מידת החשיפה המקורית של ילד לקריאת סיפורים עם הוריו בסביבה ביתית, לבין פעילות ביולוגית באזורים במח אשר אחראים על דמיון, המחשה, הבנת הנשמע ופירושו.

החוקרים סיכמו שילדים אשר נחשפו בבית ליותר קריאה עם הוריהם והתחילו זאת בגיל צעיר יותר, הראו פעילות גבוהה יותר באופן משמעותי ומובהק באזורים אשר אחראים על דמיון, הבנת הנשמע וכמו כן על פירוש ומציאת משמעות לנשמע, בזמן שמיעת סיפור. אזורים אלו ידועים ממחקרים קודמים כבעלי חשיבות עליונה ברכישת שפה ולמידת קריאה. יתרה מכך, אלו בדיוק האזורים בהם נצפית פעילות מופחתת אצל ילדים אשר אובחנו עם ליקויי למידה מסוג דיסלקציה (הפרעת קריאה).


זהו המחקר הראשון שהראה קשר בין קריאת ספרים של הורה לילדו בביתם בגיל הגן, לבין התפתחות של אזורים מוחיים אשר הכרחיים בהמשך לרכישת שפה, כתיבה, הבנת הנשמע ופירושו.

המחקר מדגיש את חשיבות הקריאה לתהליך התפתחות הילד ומעודד התחלת קריאה של סיפורים משמעותיים ומלמדים, תואמי גיל, כבר מגיל צעיר מאוד ותוך שיתוף של הילד בחוויית הקריאה.





ד"ר נינה דר, רופאה וחוקרת מוח












מקור:

Hutton et al; Home reading environment and brain activation in preschool children listening to stories. Pediatrics. 2015;

214 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page